آمازون – چرا آمازون اینقدر موفق است؟

در سال 1994 جف بزوس شرکت خود ” آمازون ” را تأسیس کرد.

و در آگوست همان سال ، نیویورک تایمز این سوال تحریک آمیز را در روزنامه خود پرسید: “آیا اینترنت بیش از حد اشباع شده است؟

آنها درست مثل رئیس مایکروسافت بیل گیتس ، که حتی در سال 1995 اظهار داشت: “اینترنت فقط یک هیاهوی تبلیغاتی است” اشتباه کردند.

در همان سال ، آمازون موفق شد فقط با فروش دهان به دهان کتاب 20،000 دلار در آمریکا به گردش مالی دست یابد.

بزوس بزودی فهمید: این موفقیت بسیاری از “کپی کاران” و رقبا را به خود جلب کرد. تنها شانس آماده سازی شرکت وی برای آینده رشد سریع و نوآوری است. “سریع بزرگ شو!” هدف آمازون شد.

در سال 2001 ، آمازون برای اولین بار در تاریخ خود تا آن زمان شرکت سودآوری شد:

5 میلیون دلار سود کامل توسط Bezos از یک میلیارد دلار فروش کسب کرد.

اما سود از ابتدا در لیست کارهای بزوس نبود. او همیشه درمورد رشد و نوآوری سخن می گفت – این کار اغلب باعث آزار سرمایه گذاران و سهامداران می شد.

آمازون – فروشگاه همه چیز

واقعا چرا آمازون فروشگاه همه چیز است؟
واقعا چرا آمازون فروشگاه همه چیز است؟

فقط کسانی که چیزی را امتحان می کنند و خطر شکست را می پذیرند می توانند نوآور باشند. بزوس اغلب در مقیاس کوچک در آمازون شکست خورده بود ، اما این هرگز او را از مسیر خارج نکرده است. هدف او “از روز اول” همیشه ساختن “فروشگاه همه چیز” بوده است.

بستری که هرکسی بتواند هر محصول فیزیکی را بخرد.

آیا آمازون به هدف خود رسیده است؟

امروز ، در سال 2020 ، آمازون از قبل به هدف خود نزدیکتر شده است. فقط در آلمان ، آمازون بیش از 300 میلیون محصول فعال را ارائه می دهد. نمونه کارهایی که آمازون را به بزرگترین فروشگاه اینترنتی خرده فروشی در جهان تبدیل می کند.

از نظر آمازون ، نوآوری همچنین به معنای ابداع مجدد خود است. در حالی که تلاش برای ورود به تجارت طلا و جواهر در سال 2005 ناکام ماند ، سرویس برتر یک داستان موفقیت واقعی بود که هنوز هم تأثیر قابل توجهی در تمام محصولات و خدمات آمازون دارد.

در سال 2007 ، اتفاق بزرگ بعدی رخ داد: کتابخوان الکترونیکی کیندل راه اندازی شد و طی چند ساعت در سراسر جهان به فروش دست یافت.

در سال 2011 ، Prime Video راه اندازی شد و بسیاری از نوآوری های دیگر به دنبال آن انجام شد: Amazon Robotics ، Amazon Web Services (AWS) ، Prime Air ، Amazon Go ،

Amazon Pantry ، Amazon Echo ، Amazon Dash و بسیاری از علائم تجاری خود Amazon راه اندازی شد.

تمایزات عجیب آمازون با سایر شرکت ها

چه تمایزی بین آمازون و سایر فروشگاههای آنلاین است؟
چه تمایزی بین آمازون و سایر فروشگاههای آنلاین است؟

آمازون با بیش از 560،000 کارمند ، یکی از بزرگترین کارفرمایان جهان است. که 3 برابر بیشتر از گوگل ، فیس بوک و علی بابا کارمند دارد.

ترکیبی از طیف وسیعی از محصولات ، خدمات برتر و اصل “مشتری مداری” سیستمی را ایجاد کرده است که منحصر به فرد است و صنعت خرده فروشی را دوباره تعریف می کند.

بسیاری از کاربران این پلتفرم (به ویژه مشتریان اصلی) همیشه چیزی را در آمازون خریداری نمی کنند فقط به این دلیل که فوراً به آن احتیاج دارند.

بلکه بیشتر به این خاطر آن را دوست دارند که ساده و سرگرم کننده است.

آمازون در زندگی مردم

در تاریخ 28.02.2017 به نظر می رسید که کل اینترنت فلج شده است: Spotify ، Dropbox ، Tinder ، Pinterest و بسیاری از وب سایت های بزرگ دیگر برای چندین ساعت آفلاین بودند.

این امر به دلیل شکستن کابل ترانس آتلانتیک یا حمله هکر نبود. این یک اشتباه تایپی توسط یک توسعه دهنده آمازون بود که در AWS ، سیستم ابری خود آمازون این اشتباه رخ داد.

سرویس های ابری آمازون از نظر قیمت و فناوری آنقدر جذاب است و عملکرد آن بسیار خوب است که بسیاری از ارایه دهندگان به این سیستم متکی هستند.

اگر یک بار خراب شود ، این پیامدهای مهلکی برای میلیون ها کاربر به همراه دارد. آمازون امروزه از چنین قدرتی برخوردار است.

نام تجاری آمازون

و آمازون نیز عمیق تر و عمیق تر در ساختارهای زندگی روزمره برای مشتریان نهایی نفوذ می کند. آمازون با استفاده از الکسا ، سخت افزار تشخیص گفتار ، مستقیماً به میلیون ها کاربر متصل است. Echo ، Echo Plus ، Echo Dot ، Echo Dot Kids ، Echo Connect ، Echo Spot ، Echo Show ، Echo Look –

اینها همه دستگاههایی هستند که قبلاً در خانه و دفتر کار می کنند. یاد می گیرند و داده ها را جمع می کنند.

علاوه بر این ، بیش از 70 مارک تجاری خاص وجود دارد که آمازون در سالهای اخیر بی سر و صدا و مخفیانه آنها را راه اندازی کرده است.

و بسیاری از مارک های دیگر کالاهای مصرفی ، مد ، غذا ، محصولات الکترونیکی ، کالاهای خانگی و موارد دیگر را برای مردم تشنه خرید به ارمغان می آورند.

رقبای آمازون

همچنین هنگامی که می خوانید خود آمازون با چه کسانی روبرو می شود ، جالب می شود.

در “فرم 10-K” ، گزارش سالانه شرکت های اوراق بهادار اعمال شده توسط دولت ایالات متحده ، آمازون رقبای زیر را ذکر می کند.

خرده فروشان آنلاین ، آفلاین و چند کاناله ، ناشران ، فروشندگان ، توزیع کنندگان ، تولیدکنندگان کالا ، موتورهای جستجوی وب ، وب سایت های خرید ، شبکه های اجتماعی ، درگاه های وب ، هر نوع برنامه ارائه دهنده کالا یا خدمات ، شرکت هایی با خدمات تجارت الکترونیکی (توسعه وب سایت ، آنلاین) تبلیغات ، خدمات مشتری ، تحقق ، پرداخت) شرکت های تدارکات ، مشاغل ، خدمات فناوری اطلاعات ، ارائه دهندگان ابر ، شرکت های توسعه ، تولید ، بازاریابی یا فروش محصولات الکترونیکی

اگر از منظر یک پرنده به آن نگاه کنید ، احتمالاً این تقریباً همه شرکت های فعال اقتصادی هستند که در حال حاضر در تجارت دیجیتال فعالیت می کنند.

و این حتی مگالومانیک آمازون نیست ، زیرا این شرکت در حال حاضر در همه این زمینه ها فعال است.

چشم انداز آمازون

آرزوی “فروشگاه همه چیز” مدتهاست که توسط بسیاری از زمینه های تجاری دیگر گسترش و توسعه یافته است. یک تحویل 2 روزه به یک تحویل 2 ساعته ، یک سوپرمارکت بدون کارمند ، یک درب ورودی که به طور مستقل برای پستچی باز می شود ، و یک انبار پرواز با هواپیماهای بدون سرنشین حمل و نقل خود تبدیل شد.

بیشتر این موارد هم اکنون به طور فعال در دست توسعه است. و یا حتی در حال کار به صورت زنده است.

3 اصل برای موفقیت آمازون

رشد عظیم

جف بزوس در اوایل فهمید که آمازون تنها در دراز مدت موفق خواهد بود. اگر این شرکت رشد دائمی و بسیار پایداری را در نظر داشته باشد.

تجارت اولیه او ، فروش کتاب ، واقعاً برای او مهم بود. این فقط اولین بلوک ساختمانی بود. برای بزوس ، این سوال همیشه در مرکز توجه بود: “آیا یک محصول اگر سریعتر ، بزرگتر یا ساده تر باشد ، مزیتی دارد؟” در حالی که به عنوان مثال برای اپل ، ترکیبی از طراحی و فناوری همیشه برای کل تجارت اساسی بوده است ، اما از ابتدا آمازون فقط مقیاس پذیر بود.

همراه با اصل “مشتری مداری” ، این امر منجر به ایجاد یک شرکت جهانی شده است. که نیم میلیون نفر استخدام می کند و پایگاه گسترده تری از تقریباً سایر شرکت ها دارد.

رضایت مشتری

در حالی که خرده فروشی و تجارت آنلاین در دوران رکود رو به رشد است و با مشتریان خود به عنوان وسیله ای برای رسیدن به هدف رفتار می کند ، آمازون دقیقاً مسیر مخالف را طی کرده است.

با هر محصول جدید ، شرکت بارها و بارها از خود می پرسد: ”چه ارزش افزوده ای برای مشتری به ارمغان می آورد؟

فقط در صورت پاسخ معنی دار این سوال ، سرویس جدید ، محصول جدید یا هر نوع تغییری در آمازون جلو می رود.

سود برای بزوس مهم نیست – فقط رشد قابل ایجاد از یک ایده جدید مهم است. یک مثال خوب Kindle است. نسخه سطح ابتدایی آن با قیمت 70 یورو در دسترس است. هزینه قسمت های کتابخوان الکترونیکی به تنهایی 69 یورو برای آمازون انجام شده است. هزینه تولید حدود 4.70 یورو را به آن اضافه کنید – و به ازای هر نسخه فروخته شده حدود 3.70 یورو ضرر خواهید داشت.

بازاریابی ، حمل و نقل و پشتیبانی را هم حتی شامل نمی شوند. با این وجود ، این امتیاز برای آمازون است ، زیرا با هر نوع فروخته شده ، تعداد کتابها و سایر رسانه های فروخته شده افزایش می یابد.

بنابراین می توان داده های بیشتری را جمع آوری کرد و تبلیغات هدفمندتری (به عنوان مثال از طریق AMS یا AAP) انجام داد.

مشتری خوشحال است زیرا توانسته یک کتاب خوان الکترونیکی با کیفیت بالا اما ارزان بخرد و بعید است برای بار دوم دستگاه مشابهی را از رقبای آمازون خریداری کند.

برد برد برای هر دو طرف.

طول عمر

آمازون هرگز به غر زدن و شکایت سرمایه گذاران و سهامداران اهمیت زیادی نداده است. رشد ، مقیاس پذیری و رضایت مشتری همیشه در مرکز هر کاری هست. اگر سود حاصل شود ، بلافاصله در زمینه های تجاری و محصولات جدید سرمایه گذاری می شود – رشد 100 درصدی. یک پیوند اصلی در این فرآیند ، سرویس جذاب “Amazon Prime” است که ترکیبی از جریان ویدئو و موسیقی و همچنین حمل و نقل رایگان و شرایط تحویل سریع تر است.

مشتریان اصلی پول بیشتری در آمازون خرج می کنند و با شدت بیشتری از خدمات مختلف پلتفرم استفاده می کنند. پیشنهادات جذاب و جریانی جذاب و روزهای فروش ویژه مانند Prime Day یا Black Friday برنده هر چه بیشتر مشتریان برتر آمازون است و بنابراین مشتریان عادی وفادار آن را بیشتر گسترش می دهد.

این یک سرمایه گذاری است که در بلندمدت نتیجه خواهد داد. زیرا مشتریان اصلی بندرت در جایی دیگر به جز آمازون خرید می کنند.

فقط در Amazon.de 300 میلیون محصول جذاب وجود دارد و احتمالاً هر سوم یورو هم اکنون در بازار خرج شده است. در مقایسه با سایر سیستم های تجارت الکترونیکی ، آمازون بسیار سریعتر رشد می کند و با تمام خدمات اضافی خود بیشتر و بیشتر به زندگی روزمره مردم مرتبط است.

به عنوان مثال موتور جستجوی داخلی “A9” هر روز 1.2 میلیارد تبلیغ را ارائه می دهد. که توسط فروشندگان و فروشندگان آمازون قرار می گیرد.

و آمازون در مناطق و صنایع بیشتری نفوذ می کند: خرده فروشی ، دارویی ، غذایی ، تبلیغاتی ، cloud ، B2B ، امور مالی.

و با هر بلوک اضافی ، آمازون حتی اطلاعات بیشتری می گیرد ، دسترسی بیشتری پیدا می کند و بنابراین برای مشتریان نهایی ، بازرگانان و تبلیغ کنندگان جذاب تر می شود.

سیستمی به نام “فلایویل آمازون” ، که جف بزوس قبلاً در روزهای ابتدایی درباره آن فکر کرده بود.

آمازون آمد تا بماند

آمازون آمد تا بماند
آمازون آمد تا بماند

بیل گیتس در سال 1995 ادعا کرد: “اینترنت فقط یک هیاهوی تبلیغاتی است”. هرکسی که شرط بندی کند یا حتی امیدوار باشد که امروز آمازون دوباره ناپدید شود و خرده فروشی خوب دوباره شکوفا شود.

او درست مانند بیل گیتس 23 سال پیش اشتباه خواهد کرد. فقط به تمام زمینه های تجاری که آمازون در آنها فعال است نگاه کنید:

  • تولید کننده محصولات
  • بازار خرده فروشان
  • سکوی تبلیغاتی (AMS / AMG / AAP)
  • سوپرمارکت + کتابفروشی
  • خدمات تحویل غذا
  • ارائه دهنده پرداخت
  • خدمات اهدا (لبخند آمازون)
  • خدمات تستر محصولات
  • پخش موسیقی و فیلم
  • موتور جستجو
  • ارائه دهنده خدمات لجستیک
  • سرویس ابری

شما می توانید از آن انتقاد کنید. لازم نیست که آن را دوست داشته باشید. همچنین می توانید آن را نادیده بگیرید. اما: نه ، آمازون دوباره از بین نخواهد رفت. موفقیت آمازون ادامه خواهد یافت. کاملاً محتمل است که آمازون به زودی توسط دولت ها و مقامات با شدت بیشتری مدیریت شود.

اما این واقعیت باقی است که آمازون بیشتر و بیشتر بخشی از زندگی روزمره بسیاری از افراد است و روز به روز بیشتر می شود.

خوشا به حال کسانی که این واقعیت ها را نادیده نمی گیرند. و تجارت میان مدت خود را به سمت آنها معطوف می کنند.

به روزرسانی کنفرانس رونی مارکس در هانوفر

در کنفرانس پیگیری ، من یک سخنرانی با موضوع “چرا آمازون اینقدر موفق است” برگزار کردم. می توانید اسلایدهای ارائه را از اینجا بارگیری کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *