تعریف بازاریابی B2B – تفاوت بازاریابی B2B و B2C در چیست؟

تعریف بازاریابی B2B – تفاوت بازاریابی B2B و B2C در چیست؟ – بازاریابی تجاری به تجاری (B2B) فرآیندی است که شامل فروش یک محصول خاص تولید شده توسط یک شرکت به شرکت دیگر است. همچنین ، برای هر شرکتی که می خواهد خدمات خود را به سازمان های دیگر ارائه دهد ضروری است. معمولاً بازاریابی B2B به همان روشهای B2C (بازاریابی تجاری به مصرف کننده) تکیه می کند ، اما برخی از رویکردهای اضافی را به آن اضافه می کند.

غالباً بازاریابی B2B توسط مشاغل تولید کننده محصولات خاص مانند پلاستیک ، فولاد ، پارچه یا ارائه خدمات مختلف از جمله مدیریت پروژه یا بهینه سازی موتور جستجو استفاده می شود.

اگرچه ممکن است به نظر برسد که بخش B2B چندان بزرگ نباشد ، اما در واقع ، بازار B2B بزرگترین بازار تجاری دنیا از نظر حجم معاملات است. تحقیقات نشان می دهد که IBM روزانه بیش از 60 میلیون دلار برای کالاهای لازم برای حمایت از تجارت خود هزینه می کند.

تفاوت بین بازاریابی B2B و B2C چیست؟

اگرچه بازاریابان B2B و B2C اغلب از همان دستورالعمل ها و روش های مشابه پیروی می کنند ، تفاوت های اساسی بین این اصطلاحات وجود دارد. داشتن شناخت کامل از هر نوع باعث بهبود تجارت شما ، جذب مشتری جدید و افزایش درآمد شما خواهد شد.

تفاوت بین بازاریابی B2B و B2C را در جدول زیر می توانید مشاهده کنید:

B2CB2Bعنوان
مستقیم به مصرف کنندگانشرکت های دیگرمخاطبان هدف
مصرف کنندگان برای تصمیم گیری به زمان زیادی احتیاج ندارندفرآیند تصمیم گیری می تواند زمان زیادی را صرف کندفرایند تصمیم گیری
خرده فروشی ها، رستوران های آنلاین و فروشگاه های آنلاینشرکت های تبلیغاتی، شرکت های زیر مجموعه صنعت فولاد و صنایع مادرمثال ها
اطلاعات قابل فهم برای مصرف کنندگان فراهم می کنداصطلاحات و شرایط خاص صنعتی را به کار می بردارتباطات
مخاطب به دنبال سرگرمی و معامله خوب استمخاطب به دنبال تخصص حرفه ای استنیاز مخاطب

همانطور که مشاهده می کنید ، در بازاریابی B2B ، شما با افراد خاص یا گروه های کوچکی از افراد در یک صنعت خاص کار می کنید. هدف اصلی شما برقراری ارتباط با مدیران دفتر یا سایر کارمندان سطح بالاتر مشاغلی است که می خواهید با آنها همکاری کنید. از این گذشته ، این افراد هستند که تصمیم می گیرند شرکتشان محصولات شما را خریداری کند یا خیر.

علاوه بر این ، توجه داشته باشید که ، به عنوان یک قاعده ، مشتریان B2C می خواهند در اسرع وقت اطلاعات ارزشمندی در مورد این یا آن سرویس یا محصول به دست آورند. هنگام انتخاب شرکت ، آنها به بررسی ها و اثبات اجتماعی اعتماد می کنند.

در عین حال ، در بازاریابی B2B ، مردم اطلاعات بیشتری در مورد خدمات یا محصولات مورد علاقه آنها کسب می کنند. به محض کشف مزایای احتمالی ، آنها شروع به جستجوی جزئیات خاص تر در مورد شرکت شما می کنند و آن را با رقبا مقایسه می کنند. همچنین ، این افراد ممکن است به دنبال بررسی شخص ثالث و محصولات مشابه ارائه شده توسط رقبای شما باشند.

استراتژی های بازاریابی B2B

  1. بازاریابی ایمیلی
  2. بازاریابی محتوا
  3. بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی
  4. بازاریابی پیامکی
  5. بازاریابی تحت فشار وب
  6. بازاریابی پیام رسان

شما می توانید بسیاری از استراتژی های بازاریابی B2B را که توسط هر متخصص بازاریابی توصیه می شود ، در اینترنت پیدا کنید. معمولاً آنها ارسال پیامهای مستقیم به مشتریان احتمالی را توصیه می كنند. در این حالت ، شما باید به اندازه کافی قانع کننده باشید تا بتوانید تماس را متقاعد کنید که شرکت شما می تواند بهترین راه حل را برای تجارت آنها ارائه دهد.

با این وجود ، بسیاری از استراتژی های بازاریابی B2B وجود دارد که در صورت استفاده صحیح از آنها ، می تواند نتایج چشمگیری به شما بدهد. در زیر می توانید با محبوب ترین ها آشنا شوید.

بازاریابی ایمیلی

این ایمیل بدون هیچ مشکلی است که فرصتی عالی برای دستیابی به مشتریان احتمالی فراهم می کند. اگر می خواهید با شرکای خود ارتباط برقرار کنید و آنها را در مورد اخبار و معاملات مطلع کنید ، به یک ایمیل احتیاج دارید. چه اینکه ، آمارها نشان می دهد که حدود 93٪ از متخصصان بازاریابی B2B از این استراتژی برای ایجاد روابط تجاری جدید استفاده می کنند.

توجه داشته باشید که نامه های الکترونیکی شما باید شامل اطلاعات مفیدی باشد تا دلایل شروع همکاری با شما را به شرکای خود ارائه دهید. از مزایای خدمات خود که به مشتریان کمک می کند تا مشکلات خود را حل کنند ، به کاربران بگویید. SendPulse ابزارهای لازم برای طراحی کمپین های ایمیل حرفه ای را به مشاغل کوچک ارائه می دهد. شما می توانید هر ماه 15000 ایمیل به صورت رایگان ارسال کنید. درباره برنامه های قیمت گذاری ما اطلاعات بیشتری کسب کنید.

به عنوان مثال ، آسانا ایمیل های ویژه ای را برای مشتریان احتمالی خود ارسال می کند. آنها این پلت فرم را معرفی می کنند و نشان می دهند که چگونه می تواند به مدیریت وظایف تجاری کمک کند. یک دکمه CTA وجود دارد که به شما این فرصت را می دهد تا پروژه خود را درست پس از خواندن ایمیل شروع کنید.

بازاریابی محتوا

همه مشتریان B2B نه تنها برای کشف چیز جدید بلکه برای اطمینان از تخصص شما اطلاعات مفید از وب سایت یا ایمیل شما را می خواهند. اگر می خواهید نیازهای شرکای خود را برآورده کنید ، بهتر است محتوای مفید را با SEO مخلوط کنید تا اطمینان حاصل کنید مشتریان مطمئنا وب سایت شما را پیدا می کنند.

اکثر مشتریان احتمالی ترجیح می دهند از مقاله ها دانش جدید نسبت به تبلیغات کسب کنند. به همین دلیل ایجاد یک وبلاگ تجاری با موضوعات مرتبط با صنعتی که در آن مشغول به کار هستید تصمیم عاقلانه ای است. به این ترتیب شما نه تنها اطلاعات ارزشمندی را در اختیار مشتریان خود قرار می دهید ، بلکه محصولات خود را در این راه آموزش و تبلیغ می کنید.

یک مثال خوب از استراتژی بازاریابی محتوای B2B استراتژی توسعه یافته توسط STR Software است. این شرکت به طور مداوم سعی در جذب سازمان های بزرگ با بودجه های کلان و چرخه های پیچیده فروش دارد. برای به دست آوردن امتیازات بیشتر ، متخصصان STR “دانشگاه ناشر BI” را ایجاد کردند.

این وب سایت شامل تعداد زیادی اطلاعات مفید برای مشاغل است. همچنین ، هر صفحه دارای فرم اشتراک برای جمع آوری داده های لازم برای پرورش سرب است.

بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی

رسانه های اجتماعی بخشی جدایی ناپذیر از تجارت مدرن است. در حال حاضر ، بیش از 70٪ از مشتریان B2B از شبکه های اجتماعی برای خرید استفاده می کنند. با کمک بازاریابی شبکه های اجتماعی (SMM) می توانید تعداد پیشتازان خود را افزایش داده و روابط تجاری مثمر ثمری برقرار کنید.

علاوه بر این ، ممکن است کارمندان خود را برای ایجاد حساب در LinkedIn برای بازاریابی B2B تشویق کنید. در آنجا ، آنها می توانند اطلاعاتی درباره شرکت و دستاوردهای تجاری شما به اشتراک بگذارند. و البته ، این یک فرصت عالی برای افزایش سطح تعامل با شرکای بالقوه است.

به عنوان مثال ، کارمندان شرکت Hyatt Hotels Corporation اخبار و پیشنهادات جالب را در صفحه های LinkedIn شخصی خود ، با ذکر موسسات Hyatt ، ارسال می کنند. این به آنها امکان می دهد با مشتریان ارتباط برقرار کنند و اطلاعات مفید را به روشی دوستانه در اختیار آنها قرار دهند.

بازاریابی پیامکی

طبق گزارش موبایل مارکتینگ ، این نوع پیام ها 98٪ نرخ باز دارند. با توجه به چنین آمار چشمگیری ، شکی نیست که شما باید یک استراتژی بازاریابی پیامکی را پیاده کنید.

شما می توانید با استفاده از داده های شخصی مشتریان خود مانند نام ، جنسیت ، موقعیت مکانی ، نامزدی و غیره با SendPulse پیام های متنی شخصی ارسال کنید. با استفاده از این استراتژی ، می توانید شرکای خود را در مورد تخفیف ها یا رویدادهای ویژه سازمان یافته خود مطلع کنید

بازاریابی پوش وب

پوش انقلابی در صنعت بازاریابی مدرن ایجاد کرده است. طبق گزارش مارکتینگ لند ، این پیام ها از نرخ کلیک (CTR) بالایی برخوردار هستند ، مخصوصاً وقتی شخصی سازی می شوند و در زمان مناسب ارسال می شوند.

با این وجود ، هنگام تهیه استراتژی بازاریابی پوش ، باید جزئیات مختلفی را در نظر بگیرید. اطمینان حاصل کنید که تمام پیام های فشرده شما شامل اطلاعات مفید و جالب برای مشتریان شما می باشد. به علاوه ، اطمینان حاصل کنید که پیام های شما دوستانه به نظر می رسند ، اما فراموش نکنید که در آینده و شرکای فعلی خود حرفه ای باشید.

شما می توانید با استفاده از سرویس ارسال وب SendPulse ، مشتریان را در مورد اخبار و به روزرسانی های خود آگاه کنید ، آنها را از راه اندازی محصول و مقالات جدید در وبلاگ خود مطلع کنید. اگر حداکثر 10 هزار مشترک فشار دارید ، اعلان نامحدود را کاملاً رایگان برای آنها ارسال کنید.

بازاریابی پیام رسان

بازاریابی مسنجر قبلاً در بخش B2B محبوب شده است. همانطور که در Adlibweb دیده می شود ، پیام رسان ها تقریباً 80٪ نرخ باز و 20٪ نرخ کلیک دارند. و درصورتی که نمی دانید کدام پیام رسان را انتخاب کنید ، باید با Facebook شروع کنید ، زیرا بیشترین محبوبیت را بین افراد تجاری دارد.

مسنجر فیس بوک فرصت های مختلفی را برای ایجاد یک کمپین بازاریابی شگفت انگیز ارائه می دهد. به عنوان مثال ، می توانید پاسخ های خودکار را برای پست های فیس بوک خود تنظیم کنید یا ابزارک های چت Facebook Messenger را در وب سایت خود نصب کنید تا ارتباط با شرکای بالقوه و موجود خود را ساده کنید. برای ایجاد ویجت چت فیس بوک برای سایت خود با SendPulse ، این راهنما را دنبال کنید.

نقش تلگرام در بازاریابی شبکه های اجتماعی

همچنین می توانید با استفاده از برنامه تلگرام به سوالات متداول مشتریان خود پاسخ دهید ، سفارشات را جمع آوری کنید ، کاربران را در رویدادها ثبت نام کنید و اطلاعاتی در مورد نام تجاری خود ارائه دهید. با سازنده SendPulse می توانید یک چت بات برای تلگرام ایجاد کنید و هر ماه حداکثر تا 10 هزار پیام برای تعداد نامحدود مشترکان به صورت رایگان ارسال کنید. با این راهنما چت بات تلگرام را ایجاد و به آن متصل کنید.

ربات املاک برتر را در زیر بررسی کنید. این ربات به کاربران امکان می دهد خانه دلخواهشان را به راحتی پیدا کنند. اینجا کلیک کنید

توجه داشته باشید که استراتژی های بازاریابی B2B بیشتری وجود دارد و توصیف همه آنها غیرممکن است زیرا بازاریابی دائماً در حال تغییر است. روش های جدید در حالی ظاهر می شوند که روش های قدیمی لبه خود را از دست می دهند ، بنابراین نگه داشتن انگشت روی نبض امری حیاتی است.

چگونه می توانم یک استراتژی بازاریابی B2B ایجاد کنم؟

  1. چشم انداز ایجاد کنید
  2. بازار هدف خود را مشخص کنید
  3. شناسایی تاکتیک ها و کانال های بازاریابی
  4. کمپین خود را راه اندازی کنید

باید توجه داشته باشید که ایجاد یک استراتژی B2B موفق به برنامه ریزی دقیق ، مدیریت دقیق و اجرای صحیح نیاز دارد. در اینجا یک راهنمای گام به گام کوتاه آورده شده است که به موفقیت شما کمک می کند.

یک چشم انداز ایجاد کنید

قبل از تصمیم گیری ، باید اهداف قابل اندازه گیری تجاری را بیابید و سپس در مورد استراتژی بازاریابی B2B که به شما در دستیابی به آنها کمک می کند ، فکر کنید. هنگام ایجاد چشم انداز استراتژیک ، به س questionsالات زیر پاسخ دهید:

  • مخاطبان شما چه کسانی هستند؟
  • مخاطبان خود را کجا درگیر خواهید کرد؟
  • چه کسی کمپین بازاریابی شما را برگزار می کند؟
  • از چه ابزاری استفاده خواهید کرد؟
  • چگونه می توانید تعامل را افزایش دهید؟
  • موفقیت خود را چگونه ارزیابی خواهید کرد؟

بازار هدف خود را مشخص کنید

به طور معمول ، محصولات و خدمات B2B شما مشتریان خاصی را با نیازها و مشکلات خاص هدف قرار می دهند. بنابراین ، ضروری است که مخاطب خود را تا حد ممکن دقیق تعریف کنید و در جستجوی محصولات یا خدماتی که ارائه می دهید با افراد تماس بگیرید.

این یک تصمیم عاقلانه است که شخصیت خریدار خود را ایجاد کنید. اطلاعاتی راجع به نیازهای مشتریان و نقاط اصلی درد آنها جمع آوری کنید. همچنین می توانید با برخی از خریداران وفادار خود مصاحبه کنید تا تصویر بهتری از مخاطبان خود داشته باشید.

تاکتیک ها و کانال های بازاریابی را شناسایی کنید

قدم بعدی شما شناسایی چگونگی و مکان دسترسی به مشتریان خود است. برای ساده سازی این کار ، به س questionsالات زیر پاسخ دهید:

  • مشتریان شما وقت خود را به صورت آنلاین می گذرانند؟
  • آنها در چه رویدادهایی شرکت می کنند؟
  • آنها از چه بسترهای رسانه اجتماعی استفاده می کنند؟
  • چگونه می توانید با مشکلاتی که رقبا قادر به حل آن نیستند کنار بیایید؟

پس از پاسخ به این س questionsالات ، اطلاعات کافی برای انتخاب بهترین روش ها و کانال های بازاریابی را خواهید داشت. علاوه بر این ، می توانید برای اطمینان از موفقیت استراتژی بازاریابی خود ، با متخصصان مشورت کنید.

کمپین خود را راه اندازی کنید

وقتی برنامه شما آماده شد و بهترین راهکارها را انتخاب کردید ، وقت آن است که اقدام کنید. اطمینان حاصل کنید که اعضای تیم شما تمام تلاش خود را برای جلب رضایت مشتریان احتمالی انجام می دهند.

بسیار مهم است که با بهترین روشهای بازاریابی آشنا شوید و نکاتی را در استراتژی خود به کار بگیرید. همچنین به یاد داشته باشید که باید روی هدف قرار دادن مخاطب مناسب تمرکز کنید. وظیفه اصلی شما ایجاد پیام هایی است که به گروه خاصی از افراد که ممکن است شریک تجاری شما شوند ، اطلاعات را ارائه می دهد.

اگر می خواهید کمپین بازاریابی B2B شما موفقیت آمیز باشد ، باید مکالمه ای و مرتبط با زمینه باشد. و البته ، شما باید به طور مداوم استراتژی های بازاریابی B2B خود را بهبود ببخشید. اندازه گیری نتایج و نتیجه گیری را هرگز فراموش نکنید.

اتوماسیون بازاریابی B2B

تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که یک سرویس قابل اعتماد را انتخاب کنید تا به شما کمک کند تا کمپین بازاریابی B2B خودکار کنید. با کمک ابزار SendPulse قادر خواهید بود تا منجر به جذب بیشتر ، پرورش آنها در مشتری و در نتیجه افزایش درآمد خود شوید. به عنوان مثال ، می توانید از خدمات آن برای ایجاد چت بات فیس بوک یا تلگرام ، برنامه ریزی ایمیل های خود ، ارسال پیام کوتاه و پیام های فشار از جمله گزینه های دیگر استفاده کنید. علاوه بر این ، می توانید ایمیل ، پیام کوتاه و اعلان های فشاری را در یک جریان اتوماسیون ترکیب کنید.

اتوماسیون بازاریابی این امکان را برای شرکت ها فراهم می کند تا وظایف و گردش کار خود را برای رسیدن به اهداف خود و بهبود روند فروش خودکار کنند. معمولاً شامل نمایه سازی مشتری در صفحات فرود ، امتیازدهی منجر شده و ارسال ایمیل های شخصی است که اگر می خواهید از مشارکت مشتری پشتیبانی کنید بسیار مهم است.

نمونه های بازاریابی B2B

برخی از شرکت ها از استراتژی های شگفت انگیز بازاریابی B2B استفاده می کنند. اگر می خواهید جرقه ای برای الهام گرفتن پیدا کنید و روش خود را برای جذب مشتری جدید ارائه دهید ، قطعاً ایده خوبی است که با برخی از آنها آشنا شوید.

SnapApp

این شرکت از مطالبی مانند تست شخصیت ، نظرسنجی و ماشین حساب استفاده می کند. علاوه بر این ، کمپین های بازاریابی ویژه B2B مانند “دلیل فصل” را اجرا می کند. این یک کارزار یک ساله بود که برای حل مشکلات بازاریابی از جمله عدم الهام گرفتن از محتوای جدید تهیه شده بود. این کمپین شامل بسیاری از وبینارها ، کتابهای کار و راهنماهای مفید بود.

لنوو

Lenovo یک سری ویدیویی Users Happen ویژه ایجاد کرد. این مجموعه از فیلم ها برخی از داستان های باورپذیر را برجسته می کند که مدیران هنگام تعمیرات لپ تاپ از کارمندان خود شنیده اند. در این کمپین ، شرکت برخی از خریداران را که از سخت افزار Lenovo استفاده می کنند برجسته کرد. اگرچه ممکن است یک کاربر چیزی را روی دستگاه های خود بیندازد یا آن را بریزد ، اما با این وجود از پشتیبانی Lenovo کمک تخصصی دریافت می کنند.

با این کمپین ، لنوو موفق به جذب بسیاری از مشتریان بالقوه شد. طبق ZDNet ، این شرکت با استفاده از این استراتژی م Bثر B2B ، درآمد خود را 21٪ افزایش داد.

DatAvail

سرگرمی راهی مطمئن برای جذب مشتری جدید است و DatAvail از این مورد به نفع خود استفاده کرد. آنها یک بازی به نام Datavailopoly برای جذب شرکای جدید B2B ایجاد کردند. این یک بازی تخته ای کوچک است که همان بازی Monopoly را دارد ، اما به طور خاص برای DBA منتشر شد.

کسانی که می خواستند این بازی را دریافت کنند باید اطلاعات شخصی را که ممکن است نیاز داشته باشد با خدمات پایگاه داده به اشتراک بگذارند. این ایده خلاقانه به شرکت کمک کرد تا تعامل خود را در شبکه های اجتماعی افزایش دهد ، بسیاری از درخواست ها را برآورده کند و نرخ باز کردن ایمیل خود را افزایش دهد.

همانطور که مشاهده می کنید ، بازاریابی B2B برای هر شرکتی که با سازمان های دیگر کار می کند ضروری است. و گاهی اوقات ، نقش اصلی را در رشد تجارت بازی می کند. به همین دلیل مهم است که نکات و افکار بیان شده در اینجا را با دقت در نظر بگیرید. با SendPulse ثبت نام کنید و همین حالا آنها را پیاده سازی کنید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

می خواهید از تخفیف های ویژه ما با خبر شوید؟    بله خیر